Pályázattól szerződésig
Menedzsment
A projekt koordinátor
A projekt egy fővállalkozója (principal contractor), leggyakrabban a koordinátor az egyszemélyi felelős a projekt – tudományos, pénzügyi és adminisztratív-igazgatási - irányításáért és végrehajtásáért. Ő fér hozzá teljes körűen a projekt eredményeihez felhasználás céljával. Ő tartja a kapcsolatot a Bizottság projektért felelős tisztviselőjével (Project Officer).
A koordinátori felelősség a projekt életciklusának egyes fázisaiban eltérő:
A projektterv
A projektterv kialakításánál törekednie kell a célkitűzés szakmailag jó, megfelelő újdonságértékkel bíró, versenyképes megfogalmazásáért és a konzorcium számára a projekt futamidő alatti végrehajtható lehatárolásáért, a költségvetés és a munkacsomagok összehangolt kidolgozásáért és a projekt menedzsment szabályainak elfogadtatásáért már a tervezés folyamatában. Természetesen a súlyponti elemek mellett a projektterv egyéb részleteinek pontos, korrekt kialakítása is feladata – a konzorcium többi tagjával együttműködve.
A szerződés
Az eredményes projektterv szerződés alapján hajtható végre. A szerződés előkészítése, tárgyalása során a koordinátor feladata az érdekek összehangolása és a szerződéses kellékek beszerzésének, kidolgozásának irányítása. Az érdekek különösen a szakértők – és a Bizottság által - csökkentett tartalommal vagy költségvetéssel elfogadásra javasolt projektek esetében hangolhatók át nehezen egy új megközelítéshez egy-egy projektpartner, s különösen a konzorcium jelentős részét érintő változtatás esetében. A szerződés előkészítését is több útmutató segíti.
A munkacsomagok, teljesítések
A projekt megvalósítása, végrehajtása során az időtényező és a minőségi teljesítés a legkritikusabb koordinátori feladat. Fontos a konzorcium tagjainak jó együttműködése, pl. a projekt “hivatalos” üléssé minősítendő eseményeinek meghatározásakor, a Bizottságnak leadandó, több partner által közösen készített részanyag elfogadási rendjének meghatározásakor és alkalmazásakor, valamely partner – és teljesítésének - “kiesésekor” és a hiányzó munkarészek pótlásakor stb. Fontos, hogy a csapat időben kezdje meg a felkészülést az eredmények kiaknázására, tisztázva a jogokat és felelősségeket az előállított ismeret vonatkozásában.
A projekt zárása, a jövő
A projekt zárása, illetve az RTD projektek esetében a terjesztési és felhasználási terv véglegesítése a koordinátori feladatcsomag utolsó nagy része. A több országos partneri hátterekkel a projekt és a részteljesítések értékelése, a folyamat irányítása gyakran nehéz, de rendkívül érdekes, izgalmas vezetői feladat. A további lépések, új projektek, értékesítést előkészítő akciók megfogalmazása, végrehajtása többnyire már egy új fejezetet jelent.
Költségek, kifizetések, elszámolás
A Bizottság a szerződések zöménél az összes kifizetést – a szerződés aláírását követően az előleg, illetve a beszámolók, teljesítések elfogadását követően az elszámolások folyósítását – a koordinátoron keresztül teljesíti. A koordinátor jelzi és állapodik meg a Bizottsággal a költségvetés megengedett belső módosításairól, ő összegzi, ellenőrzi és továbbítja a költségelszámolásokat.
Pénzügyi kérdések
Projektmenedzsment kérdések
|